Księgowość uproszczona to Księga Przychodów i Rozchodów oraz Ewidencja Przychodów- przy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Księgowość uproszczona dedykowana jest przede wszystkim podmiotom prowadzonym w ramach:
jednoosobowych działalności gospodarczych
spółek cywilnych osób fizycznych
spółek jawnych osób fizycznych
spółek partnerskich
których przychody ze sprzedaży produktów, towarów i usług i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły 2 000 000 euro. Po przekroczeniu powyższego limitu podmiot gospodarczy zobowiązany jest do prowadzenia pełnej księgowości. Limit ten przeliczamy po kursie z dnia 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w ramach Książki Przychodów i Rozchodów dokonują płatności podatku od osiągniętych dochodów. Przez dochód rozumiemy przychód pomniejszony o poniesione koszty. Podatek może być wówczas opłacany liniowo (19%) oraz według zasad ogólnych (do czerwca 2022 -17% i 32%, po ostatniej zmianie "Polskiego Ładu" 12% i 32%).
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to forma opodatkowania, w której przedsiębiorca płaci podatek według stawki określonej dla danego rodzaju działalności. Wysokość podatku ustalana jest w oparciu o osiągnięte przychody. Wówczas do określenia kwoty zobowiązania podatkowego nie bierzemy pod uwagę poniesionych kosztów.
Usługa prowadzenia księgowości uproszczonej obejmuje:
- weryfikacja poprawności otrzymanych dokumentów księgowych,
- prowadzenie na podstawie dokumentów księgowych KPiR/Ewidencji Przychodów ujmujących zdarzenia występujące w danym okresie w sposób chronologiczny,
- wyliczanie zobowiązań podatkowych oraz sporządzanie miesięcznych i rocznych deklaracji podatkowych, (JPK_V7, VAT-UE, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-4R i innych w ramach prowadzonych usług księgowych),
- wyliczanie miesięcznych składek ZUS przedsiębiorcy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie ewidencji wyposażenia, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz księgowanie bieżących odpisów amortyzacyjnych,
- przygotowywanie formalnych pism do Urzędu Skarbowego w kwestiach dotyczących bieżącej obsługi księgowej,
- kontakt z Urzędem Skarbowym, GUS, reprezentacja podczas kontroli.